۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۹, یکشنبه

اعتباريابي پرسشنامه (MTEBI) در دانشجو معلمان بيرجندي

قابل توجه تمامي کساني که به نحوي دراعتباريابي اين پرسشنامه مشارکت داشته اند

معرفي پرسشنامه:
در راستای تدوین ابزار برای سنجش باورهای کارامدی معلمان در تدریس، گیبسون و دمبو (1984؛ به نقل از سرتی ،2010) مقیاس کارامدی معلمان (TES) را تهیه کردند. ابزار آن ها شامل دو خرده مقیاس بود، خرده مقیاس خودکارامدی شخصی معلم (PTE) که اطمینان معلم برای تدریس کارامد و بهبود وضعیت دانش آموزان را مورد سنجش قرار می داد. دومین خرده مقیاس شامل عقاید معلمان در مورد اینکه اثرشان بر پیشرفت دانش آموز تا چه حدی توسط فاکتورهای خارجی مانند پیشینه ی اجتماعی اقتصادی، و محیط خانه محدود می شود. آن ها این خرده مقیاس را کارامدی تدریس نامیدند (TE) . درادامه در سال 1990، انوچ و ریگز برای سنجش باورهای کارامدی معلمان و دانشجو معلمان ابتدایی در تدریس علوم، دست به تهیه پرسشنامه ای زدند. این پرسشنامه دو فرم داشت. فرم (STEBI-A) دارای 25 آیتم با گستره پاسخ 5 سطحی (از کاملا موافقم=5 نمره تا کاملا مخالفم=1 نمره) و دو خرده مقیاس بود. خرده مقیاس کارامدی شخصی معلم در تدریس علوم (PSTE) و خرده مقیاس انتظار معلم از نتایج تدریس علوم (STOE) ( به نقل از بلیچر، 2004). با تغییر جملات و افعال فرم (STEBI-A) به زمان «آینده»، فرم (STEBI-B) برای سنجش باورهای کارامدی دانشجو معلمان ساخته شد. این فرم نیز مانند فرم (STEBI-A) دارای 25 آیتم و دو خرده مقیاس (PSTE) و (STOE) بود (به نقل از انوچ و همکاران، 2000).
در سال 2000 انوچ و همکاران پرسشنامه ی باورهای کارامدی دانشجو معلمان در تدریس ریاضی (MTEBI) را از روی فرم (STEBI-B) ساختند. این مقیاس در شکل اولیه ی خود دارای 23 آیتم با گستره پاسخ 5 سطحی (از کاملا موافقم=5 نمره تا کاملا مخالفم=1 نمره) و دو خرده مقیاس بود. خرده مقیاس (PMTE) برای سنجش کارامدی شخصی دانشجومعلمان در تدریس ریاضی بود که 13 آیتم داشت. خرده مقیاس (MTOE) که انتظار دانشجو معلمان از نتایج تدریس را می سنجید و دارای 10 آیتم بود. تحلیل های آماری برای هر دو خرده مقیاس انجام شد و 2 آیتم که همبستگی کمتر از 30 ./ داشتند از پرسشنامه حذف شدند. پرسشنامه نهایی دارای 21 سوال شد که 13 سوال (سوالات 2، 3، 5، 6، 8، 11، 15، 16، 17، 18، 19، 20 و 21) مربوط به خرده مقیاس (PMTE) و 8 سوال (سوالات 1، 4، 7، 9، 10، 12، 13 و 14) مربوط به خرده مقیاس (MTOE) بود. برای خرده مقیاس (PMTE) 8 سوال به صورت منفی نوشته شد (سوالات 3، 6، 8، 15، 17، 18، 19 و 21). سوالات خرده مقیاس (MTOE) همگی به صورت مثبت نوشته شدند. پایایی خرده مقیاس ها به ترتیب برای (PMTE) آلفای کرونباخ 88./ و برای (MTOE) آلفای کرونباخ 77./ گزارش شده است. تحلیل فاکتورهای تأییدی نشان داد که دو خرده مقیاس از یکدیگر مستقل هستند، که تأیید کننده ی روایی سازه ی (MTEBI) است. ساختار اصلی (MTEBI) به وسیله ی تجزیه تحلیل تأییدی فاکتورها با استفاده از برنامه EQS آزموده شد.

با توجه به آنکه تحقيق پيرامون خودکارامدي معلمان و دانشجو معلمان ايراني در تدريس رياضي مبرم و ضروري است و ابزاري استاندارد براي سنجش خودکارامدي آنان در تدريس رياضي وجود ندارد، لذا ما در اين تحقيق به دنبال هنجار يابي پرسشنامه عقايد کارامدي معلمان (MTEBI) که توسط انوچ و همکاران (2000) ساخته شده هستيم تا اساسي باشد براي تحقيقات بعدي در زمينه خودکارامدي دانشجو معلمان در تدريس رياضي.

گزارش پيشرفت کار:
داده هاي اين پرسشنامه جمع آوري شده و در مرحله تجزيه تحليل است. اميد است که در ارديبهشت ماه امسال نتايج را منتشر کنيم.

نتایج:

هدف این پژوهش اعتباریابی پرسشنامه ی عقاید کارامدی دانشجومعلمان در تدریس ریاضی (MTEBI) بود. این پرسشنامه توسط انوچ و همکاران در سال 200 بر اساس پرسشنامه ی (STEBI-B) ساخته شده است. جهت بررسی پایایی و روایی پرسشنامه، 140 نفر از دانشجومعلمان شهر بیرجند به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. پس از اجرا و جمع آوری پرسشنامه ها، برای سنجش روایی پرسشنامه از روش تحلیل عاملی استفاده شد و برای برآورد پایایی پرسشنامه ازروش آلفای کرانباخ استفاده شد. نتایج نشان داد که پرسشنامه از روایی مناسبی برخوردار است و دو بُعد خودکارامدی و انتتظار نتایج تدریس ریاضی را مورد سنجش قرار می دهد. همچنین نتایج نشان داد که پایایی کلی پرسشنامه (73/0) و پایایی خرده مقیاس های خودکارامدی (80/0) و انتظار نتایج تدریس ریاضی (66/0) درحد قابل قبولی است.

اصل مقاله به زودی برای چاپ در مجلات علمی پژوهشی ارسال خواهد شد
این طرح با همکاری دکتر احمد خامسان انجام شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر