شيوه ارجاع درون متني و منبع نويسي بر اساس فرمت APA
يکي از شيوه هاي رسمي و معروف ارجاع درون متن و منبع نويسي در متون علمي، شيوه انجمن روان شناسان آمريکا است که از سوي بسياري از مجلات و انجمن هاي علمي مورد قبول واقع شده است. راهنماي اين شيوه کتابي در حدود 1000 صفحه است ولي مهمترين اصول آن را شما مي توانيد در اين لينک که براي مجله تازه هاي پژوهش در برنامه ريزي درسي و مجله برخط آموزش و يادگيري الکترونيکي ايران تهيه کرده ام مشاهده کنيد. ان شا الله به زودي اطلاعات کامل تري در اختيار دانشجويان پروژه و روش تحقيق قرار خواهم داد. اگر انگليسي تان خوب است در اين لينک ها (يک / دو / سه) مي توانيد اطلاعاتي در مورد اين شيوه به دست آورديد.
در منبع نويسي متون علمي به نکات زير بايد توجه کرد:
- شايد مهم نباشد با چه شيوه اي منبع نويسي مي کنيد، آنچه اهميت دارد اين است که بايد يک شيوه توسط نويسنده انتخاب و در کل متن به طور صحيح و يکسان به کار رود؛
- در منبع نويسي بايد اطلاعات به ميزاني ارائه گردد که خواننده بتواند منبع مورد استفاده ي نويسنده رابه راحتي پيدا نمايد؛
- ارجاع درون متن به شکلي باشد که مشخص شود آيا متن نقل قول مستقيم است (رونويسي) يا نقل قول غير مستقيم يا اقتباس است (انشاء از نويسنده ولي ايده از شخص ديگر است)؛
- اگر نوشته سفارشي است بايد مقررات اعلام شده توسط سفارش دهنده رعايت شود.
چرا توصيه مي شود در منبع نويسي يا ارجاع درون متن از شيوهي APA استفاده شود:
- توسط انجمن روان شناسان آمريکا (APA) معرفي شده است؛
- مورد قبول بسياري از مجله ها و انجمن هاي علمي معتبر بين المللي است؛
- به طور مداوم مورد بازنگري قرار مي گيرد؛
- با بسياري از نرم افزارهاي مديريت منابع علمي مانند EndNote سازگار است؛
- توسط بسياري از پايگاه هاي اطلاعات علمي مورد قبول واقع شده و در موقع جستجوي اطلاعات مي توان اطلاعات را بر اساس آن دريافت کرد.
مهم ترين نکات منبع نويسي به شيوه ي APA
کتاب: با يک نويسنده:
– کريمي، يوسف (1375). روان شناسي اجتماعي: نظريه ها، مفاهيم و کاربردها. تهران: نشر ارسباران.
– کريمي، يوسف (1382). روان شناسي اجتماعي: نظريه ها، مفاهيم و کاربردها (چاپ يازدهم). تهران: نشر ارسباران.
– کريمي، ي. (1382). روان شناسي اجتماعي: نظريه ها، مفاهيم و کاربردها (چاپ يازدهم). تهران: نشر ارسباران.
– وين رايت، ويليام (بي تا). عقل و دل. ترجمه: محمد هادي شهاب (1386). قم: انتشارات پژوهشگاه علوم و معارف اسلامي.
کتاب: با دو نويسنده:
– مارشال، کاترين و راسمن، گرچن ب. (1995). روش تحقيق کيفي. ترجم?: علي پارسائيان و سيد محمد اعرابي (1377). تهران: انتشارات دفتر پژوهش هاي فرهنگي.
– مارشال، ک. و راسمن، گ. ب. (1995). روش تحقيق کيفي. ترجم?: علي پارسائيان و سيد محمد اعرابي (1377). تهران: انتشارات دفتر پژوهش هاي فرهنگي.
کتاب: با سه نويسنده:
– سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازي، الهه (1376). روش هاي تحقيق در علوم رفتاري. تهران: انتشارات آگه.
– سرمد، زهره، بازرگان، عباس و حجازي، الهه (1376). روش هاي تحقيق در علوم رفتاري. تهران: انتشارات آگه.
– سرمد، ز.، بازرگان، ع. و حجازي، ا. (1376). روش هاي تحقيق در علوم رفتاري. تهران: انتشارات آگه.
نکته: منبع با بيش از شش نويسنده
– منابعي که بيش از شش نويسنده دارند بعد از ششمين نويسنده «و همکاران» اضافه مي شود؛
– بعضي صاحب نظران معتقدند نوشتن نام شش نويسنده متن را طولاني مي کند لذا ذکر نام سه نويسنده ي اول کافي است و بعد از آن بايد «و همکاران» نوشته شود.
– در متون فارسي کمتر منبعي مي توان پيدا کرد که بيش از سه نويسنده داشته باشد، ولي در متون انگليسي منابع با بيش از سه نويسنده (به ويژه در مقاله هاي علمي) به طور مکرر مشاهده مي شود.
مقاله: مجله
– اسدالهي، قربانعلي؛ يعقوبي، محمد و سليماني، بهرام (1372). بررسي ميزان مردودي وقبولي با رتبه تولد در دانش آموزان مقطع ابتدايي شهر اصفهان در سال تحصيلي 67-1366. پژوهش هاي روان شناختي، دوره 2، شماره 1 و 2، ص 26-32.
مقاله: مجموعه مقالات همايش ها
– خامسان، احمد (1386). چالش هاي ايجاد برنامه هاي دکتري بَرخط. در مجموعه مقالات همايش تأملي بر دروه هاي دکتري ايران (ص 24-35). مؤسسه پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي، تهران، ارديبهشت 1386، دانشگاه پيام نور.
مقاله: کتاب هاي ويراستاري شده
– کتاب ويراستاري شده کتابي است که هر فصل آن توسط يک يا چند نويسنده نگارش شده ولي مسئوليت کل کتاب به عهد? ويراستا(ران) است که مسئوليت تنظيم مطالب را بر عهده دارند.
– گيبس، گراهام (2003). ده سال بهبود يادگيري دانش آموز. در کريس راست (ويراستار): بهبود يادگيري دانش آموز، (ص 9-26). بريتانيا: انتشارات دانشگاه آکسفورد.
مقاله: برخط (آنلاين / اينترنتي)
– ديلمقاني، ميترا (بي تا). دانشگاه هاي مجازي: چالش ها و ضرورت ها. مقال? ارائه شده به کنفرانس آموزش الکترونيکي ايران. بازيابي شده در (درادامه آدرس دقیق صفحه ی اینترنتی را ذکر می کنیم).
منابع چاپ نشده: پايان نامه ها و گزارش هاي پژوهشي
– خامسان، احمد (1374). بررسي مقايسه اي ادراک خود در زمينه تحوّلي و سلامت رواني. پايان نامه کارشناسي ارشد روان شناسي تربيتي، دانشگاه تهران، چاپ نشده.
– خامسان، احمد؛ آيتي، محسن و تفضّلي مقدم، عبّاس (1380). بررسي مشکلات و نحوه گذراندن اوقات فراغت دانشجويان دانشگاه بيرجند. گزارش طرح پژوهشي مصوّب دانشگاه بيرجند.
منبع نويسي از يک نويسنده با بيش از يک اثر در يک سال
– کريمي، يوسف (1387الف). روان شناسي اجتماعي. تهران: رشد.
– کريمي، يوسف (1387ب). روان شناسي شخصيت. تهران: آگه.
منبع نويسي وقتي نويسنده شخص نيست
– معاونت مطالعات و تحقيقات سازمان ملي جوانان (1387). جوانان، روابط خانوادگي و نسلي. تهران: انتشارات سازمان ملي جوانان.
مهم ترين نکات ارجاع درون متن به شيوه ي APA
- در موقع نگارش متن بايد در هر بخش نوشته مشخص شود، مطلب: انشاء يا نگارش نويسنده است: بيان کننده عقايد و ايده هاي نويسند? متن است؛ نقل قول مستقيم از نويسنده ديگر است (رونويسي شده)؛ نقل قول غير مستقيم از نويسنده ديگر است (اقتباس سده / مطلب نويسنده ديگري خوانده شده و با انشاء جديد بيان مي شود).
– وقتي روي جلد متني نوشته مي شود «تأليف» بايد دقت نمود عمده متن بايد انشاء نويسنده باشد. تعدد نقل قول هاي مستقيم يا غير مستقيم نشان دهنده گردآوري مطلب است؛
– در نقل قول هاي مستقيم بايد بسيار دقت نمود: به طور معمول نقل قول مستقيم براي بيان يک تعريف از يک نويسنده معتبر استفاده شود؛ نبايد تعدد نقل قول مستقيم در متن وجود داشته باشد.
ارجاع درون متن به شيوه APA
– (محمّدي، 1387)
– (محمّدي و احمدي، 1387)
– تا سه نويسنده (محمّدي، احمدي و محمودي، 1387)
– بيش از سه نويسنده (محمّدي، احمدي، محمودي و همکاران، 1387)
– نقل قول دست سوم: پياژه (1973، به نقل از منصور، 1376)
– در نقل قول مستقيم بايد شماره صفحه داده شود و متني که رونويسي شده ”داخل گيومه“ قرار گيرد.
– براي نقل قول هاي غير مستقيم گذاشتن گيومه الزامي نيست.
«برگرفته از وبلاگ گذر عمر»
يکي از شيوه هاي رسمي و معروف ارجاع درون متن و منبع نويسي در متون علمي، شيوه انجمن روان شناسان آمريکا است که از سوي بسياري از مجلات و انجمن هاي علمي مورد قبول واقع شده است. راهنماي اين شيوه کتابي در حدود 1000 صفحه است ولي مهمترين اصول آن را شما مي توانيد در اين لينک که براي مجله تازه هاي پژوهش در برنامه ريزي درسي و مجله برخط آموزش و يادگيري الکترونيکي ايران تهيه کرده ام مشاهده کنيد. ان شا الله به زودي اطلاعات کامل تري در اختيار دانشجويان پروژه و روش تحقيق قرار خواهم داد. اگر انگليسي تان خوب است در اين لينک ها (يک / دو / سه) مي توانيد اطلاعاتي در مورد اين شيوه به دست آورديد.
در منبع نويسي متون علمي به نکات زير بايد توجه کرد:
- شايد مهم نباشد با چه شيوه اي منبع نويسي مي کنيد، آنچه اهميت دارد اين است که بايد يک شيوه توسط نويسنده انتخاب و در کل متن به طور صحيح و يکسان به کار رود؛
- در منبع نويسي بايد اطلاعات به ميزاني ارائه گردد که خواننده بتواند منبع مورد استفاده ي نويسنده رابه راحتي پيدا نمايد؛
- ارجاع درون متن به شکلي باشد که مشخص شود آيا متن نقل قول مستقيم است (رونويسي) يا نقل قول غير مستقيم يا اقتباس است (انشاء از نويسنده ولي ايده از شخص ديگر است)؛
- اگر نوشته سفارشي است بايد مقررات اعلام شده توسط سفارش دهنده رعايت شود.
چرا توصيه مي شود در منبع نويسي يا ارجاع درون متن از شيوهي APA استفاده شود:
- توسط انجمن روان شناسان آمريکا (APA) معرفي شده است؛
- مورد قبول بسياري از مجله ها و انجمن هاي علمي معتبر بين المللي است؛
- به طور مداوم مورد بازنگري قرار مي گيرد؛
- با بسياري از نرم افزارهاي مديريت منابع علمي مانند EndNote سازگار است؛
- توسط بسياري از پايگاه هاي اطلاعات علمي مورد قبول واقع شده و در موقع جستجوي اطلاعات مي توان اطلاعات را بر اساس آن دريافت کرد.
مهم ترين نکات منبع نويسي به شيوه ي APA
کتاب: با يک نويسنده:
– کريمي، يوسف (1375). روان شناسي اجتماعي: نظريه ها، مفاهيم و کاربردها. تهران: نشر ارسباران.
– کريمي، يوسف (1382). روان شناسي اجتماعي: نظريه ها، مفاهيم و کاربردها (چاپ يازدهم). تهران: نشر ارسباران.
– کريمي، ي. (1382). روان شناسي اجتماعي: نظريه ها، مفاهيم و کاربردها (چاپ يازدهم). تهران: نشر ارسباران.
– وين رايت، ويليام (بي تا). عقل و دل. ترجمه: محمد هادي شهاب (1386). قم: انتشارات پژوهشگاه علوم و معارف اسلامي.
کتاب: با دو نويسنده:
– مارشال، کاترين و راسمن، گرچن ب. (1995). روش تحقيق کيفي. ترجم?: علي پارسائيان و سيد محمد اعرابي (1377). تهران: انتشارات دفتر پژوهش هاي فرهنگي.
– مارشال، ک. و راسمن، گ. ب. (1995). روش تحقيق کيفي. ترجم?: علي پارسائيان و سيد محمد اعرابي (1377). تهران: انتشارات دفتر پژوهش هاي فرهنگي.
کتاب: با سه نويسنده:
– سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازي، الهه (1376). روش هاي تحقيق در علوم رفتاري. تهران: انتشارات آگه.
– سرمد، زهره، بازرگان، عباس و حجازي، الهه (1376). روش هاي تحقيق در علوم رفتاري. تهران: انتشارات آگه.
– سرمد، ز.، بازرگان، ع. و حجازي، ا. (1376). روش هاي تحقيق در علوم رفتاري. تهران: انتشارات آگه.
نکته: منبع با بيش از شش نويسنده
– منابعي که بيش از شش نويسنده دارند بعد از ششمين نويسنده «و همکاران» اضافه مي شود؛
– بعضي صاحب نظران معتقدند نوشتن نام شش نويسنده متن را طولاني مي کند لذا ذکر نام سه نويسنده ي اول کافي است و بعد از آن بايد «و همکاران» نوشته شود.
– در متون فارسي کمتر منبعي مي توان پيدا کرد که بيش از سه نويسنده داشته باشد، ولي در متون انگليسي منابع با بيش از سه نويسنده (به ويژه در مقاله هاي علمي) به طور مکرر مشاهده مي شود.
مقاله: مجله
– اسدالهي، قربانعلي؛ يعقوبي، محمد و سليماني، بهرام (1372). بررسي ميزان مردودي وقبولي با رتبه تولد در دانش آموزان مقطع ابتدايي شهر اصفهان در سال تحصيلي 67-1366. پژوهش هاي روان شناختي، دوره 2، شماره 1 و 2، ص 26-32.
مقاله: مجموعه مقالات همايش ها
– خامسان، احمد (1386). چالش هاي ايجاد برنامه هاي دکتري بَرخط. در مجموعه مقالات همايش تأملي بر دروه هاي دکتري ايران (ص 24-35). مؤسسه پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي، تهران، ارديبهشت 1386، دانشگاه پيام نور.
مقاله: کتاب هاي ويراستاري شده
– کتاب ويراستاري شده کتابي است که هر فصل آن توسط يک يا چند نويسنده نگارش شده ولي مسئوليت کل کتاب به عهد? ويراستا(ران) است که مسئوليت تنظيم مطالب را بر عهده دارند.
– گيبس، گراهام (2003). ده سال بهبود يادگيري دانش آموز. در کريس راست (ويراستار): بهبود يادگيري دانش آموز، (ص 9-26). بريتانيا: انتشارات دانشگاه آکسفورد.
مقاله: برخط (آنلاين / اينترنتي)
– ديلمقاني، ميترا (بي تا). دانشگاه هاي مجازي: چالش ها و ضرورت ها. مقال? ارائه شده به کنفرانس آموزش الکترونيکي ايران. بازيابي شده در (درادامه آدرس دقیق صفحه ی اینترنتی را ذکر می کنیم).
منابع چاپ نشده: پايان نامه ها و گزارش هاي پژوهشي
– خامسان، احمد (1374). بررسي مقايسه اي ادراک خود در زمينه تحوّلي و سلامت رواني. پايان نامه کارشناسي ارشد روان شناسي تربيتي، دانشگاه تهران، چاپ نشده.
– خامسان، احمد؛ آيتي، محسن و تفضّلي مقدم، عبّاس (1380). بررسي مشکلات و نحوه گذراندن اوقات فراغت دانشجويان دانشگاه بيرجند. گزارش طرح پژوهشي مصوّب دانشگاه بيرجند.
منبع نويسي از يک نويسنده با بيش از يک اثر در يک سال
– کريمي، يوسف (1387الف). روان شناسي اجتماعي. تهران: رشد.
– کريمي، يوسف (1387ب). روان شناسي شخصيت. تهران: آگه.
منبع نويسي وقتي نويسنده شخص نيست
– معاونت مطالعات و تحقيقات سازمان ملي جوانان (1387). جوانان، روابط خانوادگي و نسلي. تهران: انتشارات سازمان ملي جوانان.
مهم ترين نکات ارجاع درون متن به شيوه ي APA
- در موقع نگارش متن بايد در هر بخش نوشته مشخص شود، مطلب: انشاء يا نگارش نويسنده است: بيان کننده عقايد و ايده هاي نويسند? متن است؛ نقل قول مستقيم از نويسنده ديگر است (رونويسي شده)؛ نقل قول غير مستقيم از نويسنده ديگر است (اقتباس سده / مطلب نويسنده ديگري خوانده شده و با انشاء جديد بيان مي شود).
– وقتي روي جلد متني نوشته مي شود «تأليف» بايد دقت نمود عمده متن بايد انشاء نويسنده باشد. تعدد نقل قول هاي مستقيم يا غير مستقيم نشان دهنده گردآوري مطلب است؛
– در نقل قول هاي مستقيم بايد بسيار دقت نمود: به طور معمول نقل قول مستقيم براي بيان يک تعريف از يک نويسنده معتبر استفاده شود؛ نبايد تعدد نقل قول مستقيم در متن وجود داشته باشد.
ارجاع درون متن به شيوه APA
– (محمّدي، 1387)
– (محمّدي و احمدي، 1387)
– تا سه نويسنده (محمّدي، احمدي و محمودي، 1387)
– بيش از سه نويسنده (محمّدي، احمدي، محمودي و همکاران، 1387)
– نقل قول دست سوم: پياژه (1973، به نقل از منصور، 1376)
– در نقل قول مستقيم بايد شماره صفحه داده شود و متني که رونويسي شده ”داخل گيومه“ قرار گيرد.
– براي نقل قول هاي غير مستقيم گذاشتن گيومه الزامي نيست.
«برگرفته از وبلاگ گذر عمر»
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر