۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۹, یکشنبه

اعتبار يابي پرسشنامه شيوه ي دينداري در دانش آموزان و دانشجويان شهر بیرجند

قابل توجه تمامي کساني که به نحوي در اعتبار يابي اين پرسشنامه شرکت داشته اند

معرفي مختصر پرسشنامه:
وولف (1991-1997، به نقل از فونتاين و همکاران، 2003) اخيراً ديدگاهي جامع در مورد رويکرد به دين ارائه کرده است که بر اساس نظر وي تمام رويکرد هاي ممکن به دين را مي توان در دو محور عمود بر هم خلاصه کرد. محور عمودي ميزان پذيرش و دروني سازي مفاهيم و اهداف مذهبي را مي سنجد و محور افقي چگونگي تفسير کردن اين مفاهيم (سمبوليک و يا تحت الفظي) را مورد سنجش قرار مي دهد. بنابر اين، بعد چگونگي تفسير مفاهيم مذهبي، صريحاً به شناخت اجتماعي و راهي که مضامين مذهبي پردازش مي شوند اشاره دارد. از ادغام اين دو محور چهار ناحيه تشکيل مي شود، که در ادامه به آنها مي پردازيم.
پذيرش – تفسير تحت الفظي (دينداري متعصبانه): بر اساس نظر وللف (1996، به نقل از فونتاين و همکاران، 2003)، اين حالت (پذيرش عناصر و مضامين مذهبي و تفسير تحت الفظي آنها)، تا اندازه اي در مقياس عقايد «کهنه پرستي» بارون (1963)، منعکس شده است. بنابراين، کساني که گرايش دارند عناصر مذهبي را به صورت تحت الفظي تفسير کنند احتمالاً نمره بيشتري در تعصب مذهبي و نمره کمتري در توسعه شناختي مي گيرند. اين افراد کمتر انعطاف پذيرند. اين افراد بيشتر به «بنياد گرا» معروف هستند.
عدم پذيرش – تفسير تحت الفظي (بي ديني سطحي): بر اساس نظر وولف (1996، به نقل از فونتاين و همکاران، 2003)، اين بخش تا اندازه اي در گرايش مذهبي بدون تميز آلپورت و رز (1967)، بعلاوه در مقياس «کهنه پرستي» بارون (1963) منعکس شده است. افرادي که جزء اين بخش هستند، گرايش دارند در موضوعات مذهبي کمتر متعصب و بيشتر عقلاني باشند، اما کمتر مي توانند خالي از غرض باشند، کمتر قادرند ايده ها را ارزيابي کنند، کمتر انعطاف پذيرند و کمتر مي توانند خود را انطباق دهند.
عدم پذيرش- تفسير نمادين (نسبي گرايي ديني): اين بعد با با مقياس جستجوي باستون، کنراد و ونتيس (1993)، و مقياس «روشن فکري» بارون (1963) همبستگي دارد. وولف (1991،1997، به نقل از فونتاين و همکاران، 2003)، بيان داشت که اين افراد پيچيده، داراي حساسيت و هوش اجتماعي، و کمتر متعصب و بيشتر مبتکر هستند.
پذيرش- تفسير نمادين (دينداري آگاهانه): اين بعد، از کار ريکوور (1970) در علم تفسير مدرن، مشتق شده است. بر اساس نظر وولف (1970، به نقل از فونتاين و همکاران، 2003). مشخص کردن ويژگي هاي افراد اين طبقه مشکل است، براي اينکه آنها در تحقيقات تجربي تا درجه زيادي مسامحه کارند. علاوه بر اين، وولف استدلال کرد که، مشخصه هاي فردي زيادي به آنها اختصاص داده شده.
در سال (1996) هازبت براي عملياتي کردن نظر وللف (1992-1997) پرسشنامه اي ساخت تا بتواند چهار بعد مورد نظر وولف (1.پذيرش مضامين مذهبي و تفسير نمادين آنها، 2. عدم پذيرش مضامين مذهبي و تفسير نمادين آنها، 3. پذيرش مضامين مذهبي و تفسير تحت الفظي آنها و 4. عدم پذيرش مضامين مذهبي و تفسير تحت الفظي آنها) را بسنجد. در پرسشنامه اوليه دو بعد پذيرش و عدم پذيرش مضامينِ مذهبي و تفسيرِ نمادين آنها، به هم چسبندگي داشتند. به عبارتي پرسشنامه قادر نبود که افراد متعلق به اين دو بعد را از هم متمايز کند. با کمک دوريز و همکاران (2000، به نقل از فونتاين و همکاران، 2003) اين پرسشنامه اصلاح شد و اين دو بعد از يکديگر مجزا شدند. اين پرسشنامه دوباره توسط فونتاين و همکاران (2003) مورد بازبيني قرار گرفت اما چون پرسشنامه زباني پيچيده داشت، دوريز و همکاران (2005) تصميم گرفتند که پرسشنامه را خلاصه و ساده کنند. نتيجه ي اين خلاصه و ساده کردن پرسشنامه 18 سوالي (PCBS) شد که از اعتبار و روايي بالايي برخوردار بود.

معرفي هدف اين تحقيق:
هدف از اين تحقيق بومي سازي پرسشنامه (PCBS) براي ايران و اعتبار يابي آن در دانش آموزان و دانشجويان بيرجندي است.

گزارش پيشرفت کار:
اين پرسشنامه در مرحله اجرا در دانش آموزان و دانشجويان است. حجم نمونه ما 1000 نفر (600 دانش آموز و 400 دانشجو) است. پس از جمع آوري کامل اطلاعات و تجزيه تحليل پر سشنامه ها، نتايج اين تحقيق به اطلاع شما خواهد رسيد. حدس مااين است که در ارديبهشت، کار جمع آوري پرسشنامه ها به اتمام برسد و در خرداد ماه بتوانيم نتايج را انتشار بدهيم.

این طرح باهمکاری دکتر احمد خامسان در حال انجام است


قابل توجه تمامی کسانی که در این تحقیق ما را یاری کردند

مرحله ی جمع آوری اطلاعات به پایان رسیده است و در حال تجزیه تحلیل اطلاعات هستیم.
بدین وسیله از تمامی کسانی که در امر جمه آوری اطلاعات با ما همکاری نمودند کمال تشکر را داریم. از مدیران، معاونین و معلمانی که وقتشان را در اختیار ما قرار دارند سپاس گذاریم و به خاطر اینکه مبادا نامی از کسی نا گفته باقی بماند فقط به ذکر اسامی مدارس اکتفامی کنیم.
آرزوی توفق روز افزون را برای شما داریم.

هنرستان دخترانه ی کاردانش کوثر
دبیرستان دخترانه ی الهام خاکشور
دبیرستان دخترانه ی بنت الهدی صدر
دبیرستان دخترانه ی نرجسیه
دبیرستان دخترانه ی تقوی

هنرستان پسرانه ی فنّی محمودیه خیّامی
هنرستان پسرانه ی فنّی ابوذر
دبیرستان پسرانه ی علی شریعتی
دبیرستان پسرانه ی شهید رجایی
دبیرستان پسرانه ی طالقانی
دبیرستان پسرانه ی علامه بحرالعلوم
دبیرستان پسرانه ی علامه طباطبایی
دبیرستان پسرانه ی شهید بهشتی

منتظر اعلام نتایج نهایی تحقیق باشید. امید است که بتوانیم در تیر ماه امسال نتایج را انتشار دهیم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر