۱۳۸۹ تیر ۳۱, پنجشنبه

پیرامون علوم انسانی

اوّلن علوم انسانی راباید تعریف کرد و محدوده اش را مشخص ساخت. به چه علومی می گویند علوم انسانی. اصلن مگر سایر علوم غیرانسانی هستند؟ تا آنجایی که من می دانم این تقسیم بندی به این شکل (علوم انسانی، ریاضی، تجربی، هنر و...) فقط در کشور ما رایج است و هیچ مبنایی برای این تقسیم بندی نمی بینم. در بیشتر جاها علوم را بر اساس روشی که برای تبیین پدیده ها به کار می برند تقسیم می کنند. مثلن علوم تجربی روششان مشخص است. از روش مشاهده پذیر و قابل تکرار برای تبیین پدیده ها استفاده می کنند. یا ریاضی روش خاص خود را دارد و برای تبیین پدیده ها از آن روش استفاده می کند. فلسفه، تاریخ، هنر ادبیات هم همین طور. حال بحث به اینجا می رسد علومی همچون روان شناسی، علوم اجتماعی، علوم تربیتی، مدیریت، و.... جزء علوم تجربی هستند یا علوم انسانی؟ در کشور ماعلوم انسانی و تقریبن در همه جای دنیا علوم تجربی. چون این علوم از روش علوم تجربی استفاده می کنند. علمی مانند روانشناسی از روش تجربی برای تبیین پدیده ها استفاده می کند و تمامی یافته هایش مشاهده پذیر و قابل تکرار هستند. روانشناسی بر آزمایش های تکرار پذیر و قابل مشاهده مبتنی است و شما اگر مدرک فوق لیسانس روانشناسی داشته باشید در مدارکتان مینویسند MS ،یعنی: Master Science. در ضمن در دانشگاه هایی که فرق علوم را می فهمند، دانشکده روانشناسی در کنار دانشکده های علوم زیستی و تجربی قرار می گیرد. اصن بسیاری از تحقیقات روانشناسی مستلزم استفاده از آزمایش های زیست شناسی است. بزگ ترین روان شناسان به نحوی زیست شناس و یا پزشک بوده اند مثلن همین پاولف که زیست شناس بود، یا فروید که پزشک بود و یا .... حال نمیدانم بر چه اساسی به علومی مانند روانشناسی می گویند علوم انسانی. علوم انسانی را به علومی مانند فلسفه، ادبیات، تاریخ، هنر و... باید اطلاق کرد. نمی خواهم اهمیت علوم انسانی را کم کنم و هر کس بخواهد این کار را بکند حتمن مشکلی دارد، اما هر چیزی باید سر جای خودش قرار بگیرد. علوم انسانی در جایگاه علوم انسانی و علوم تجربی در جایگاه علوم تجربی. برای همین است که در هیچ یک ازدانشگاه های ما آزمایشگاه های مجهز روانشناسی وجود ندارد، و وقتی به مسئولین هم میگویی تعجب می کنند و می گویند: مگر روانشناسی هم علمی است که به ازمایشگاه احتیاج داشته باشد. امروزه هیچ نظریه روانشناسی وجود ندارد که تبینی زیستی از آن نشود و همینطور برعکس. برای همین علوم را بر اساس روشی که برای شناخت پدیده ها به کار می برند تقسیم می کنند، نه بر اساس گفته های نه نه کلسوم.

۲ نظر:

  1. آیا در تحلیل پرسشنامه ( نمره گذاری و تعیین ضریب وزنی) سوالات معکوس را به صورت معکوس نمره گذاری می کنند؟

    پاسخحذف
  2. سلام
    بستگی به آن چیزی دارد که شما می خواهید بسنجید و همچنین بستگی به سوال شما دارد. مثلاً به این دو سوال دقت کنید، هر دو برای سنجیدن میزان دینداری هستند و هر دو به صورت مثبت نمره گذاری می شوند.
    1. هیچگاه نماز هایم را ترک نمی کنم(سوال منفی اما نمره گذاری مثبت).
    2. سعی می کنم مستحبات را انجام دهم (سوال مثبت نمره گذاری هم مثبت).
    اما سوالات زیر به صورت منفی نمره گذاری می شوند:
    2. هیچگاه واجباتم را انجام نمی دهم (سوال منفی نمره گذاری هم منفی).
    3. اگر درب خانه ای باز باشد بدم نمی آید که به داخل خانه نگاه کنم (سوال مثبت اما نمره گذاری منفی).
    امیدورام موضوع روشن شده باشد.

    پاسخحذف