۱۳۸۹ مرداد ۵, سه‌شنبه

چگونه از جدیدترین تحقیقات در موضوع مورد علاقه ی خود باخبر شویم؟

یکی از مسائلی که محققان با آن روبرو هستند این است که چگونه از آخرین پژوهش هایی که در حیطه ی مورد علاقه ی آنها می باشد، باخبر شوند. این امر به خصوص برای دانشجویان ارشد و دکتری که مدت طولانی تری روی طرح خود کار می کنند بسیار حائز اهمیت است. چرا که ممکن است در طی زمان طولانی که مشغول انجام طرح خود هستند، تحقیقات جدید ری انجام شده باشد که بتوانند به هرچه غنی تر کردن طرح آنها کمک کند.
امروز قصد دارم یکی از روش هایی که می توان به این منظور نائل شد را معرفی کنم.
یکی از پایگاه های معتبر و به روزی که مقالات مرتبط با تعلیم و تربیت را نمایه می کند (Educational Resource Information Center) یا همان صورت مخفف شده اش (ERIC) است. حال سوال این است چگونه از مقالاتی که در این پایگاه نمایه می شوند و با موضوع مورد علاقه ی من مرتبط هستند با خبر شوم؟
قبل از هر چیز لازم است یک آدرس اینترنتی یا همان ایمیل داشته باشید. در این نوشته ها ترجیحاً نحوه ی کار با آدرس هایی که در سایت جی میل ثبت شده اند را شرح می دهیم. راستش نتوانستم با آدرس های سایت یاهو کار کنم، شاید این سایت فقط از آدرس های جیمیل پشتیبانی می کند. اگر کسی نحوه ی کار با یاهو میل را می داند بیان کند تا در وبلاگ به نام خودش ثبت شود. حالا چگونه یک آدرس اینترنتی در سایت جی میل بسازیم. برای اینکار اینجا کلیک کنید تا نحوه ی ساخت یک آدرس اینترنتی در سایت جی میل را بیاموزید.
پس از اینکه یک آدرس اینترنتی را ایجاد کردید بسته به اینکه از چه مرورگری استفاده می کنید، نتایج برای شما متفاوت خواهد بود. چون من خودم از مرورگر فایرفاکس استفاده می کنم، بر روی این مرورگر مانور می دهم و اگر کسی خواست می توانم نحوه ی کار با سایر مرورگرها را نیز برایش توضیح دهم. مرورگر فایرفاکس را می توانید از اینجا دانلود کنید.
پس از اینکه به این پیش نیازها مجهز شدید حالا فقط 5 گام مانده تا از جدیدترین مقالاتی که در حوزه ی مورد علاقه ی شما منتشر می شود باخبر شوید.

روش اول:
مرحله ی اول: به این آدرس بروید و روی گزینه (Advance search) که با رنگ آبی در بالای سمت چپ صفحه وجود دارد کلیک کنید.




مرحله ی دوم: در صفحه ی بعدی که برای شما باز می شود باید موضوعاتی که علاقه دارید از جریان تحقیقاتش با خبر شوید را مشخص نمایید. برای اینکار باید کلید واژه های مرتبط با موضوع موردعلاقه خود را در فیلد هایی که در همان قسمت نشان داده شده اند، به انگلیسی وارد کنید و گزینه ی search را بزنید. مثلاً در این مورد من علاقه مندم که از تحقیقاتی که درمورد هویت، حمایت اجتماعی، و دینداری هستند باخبر شوم. مشخص است هر چه شما واژه ی بشتری را وارد کنید نتیجه ی محدودتری خواهید گرفت. اگر می خواهید بیشتر با نحوه ی جستجو در پایگاه (ERIC) آشنا شوید، کامنت بگذارید تا در مطالب بعدی به این موضوع بپردازم.


مرحله ی سوم: در مرحله ی بعدی، نتایج جستجو با کلیدواژه هایی که وارد کرده اید به نمایش درمی آید و اطلاعاتی در مورد این نتایج به شما ارائه می شود. در پایین پنجره (search criteria) قسمتی وجود دارد که با رنگ آبی مشخص است. به نام (Rss Feed). روی این گزینه کلیک کنید.


مرحله ی چهارم: پس از کلیک کردن بر روی (Rss Feed) شما به این صفحه وارد می شوید. در اینجا از شما خواسته می شود انتخاب کنید که خبر ها را می خواهید در کدام قسمت از ایمیل خود بخوانید. ترجیحاً گزینه ی سمت راست یا همان (Add to Google Reader) را کلیک کنید.


مرحله ی پنجم: اگر آدرس اینترنتی شما فعال نباشد، یعنی در حال کار با ایمیل خود نباشید این صفحه ظاهر می شود و از شما خواسته می شود که وارد ایمیلتان شوید. شما باید با وارد کردن اطلاعات خود وارد ایمیلتان شوید. دراین مورد اطلاعات من وارد شده است. لازم به ذکراست اگر ایمیلتان فعال باشد این مرحله حذف می شود و شما مستقیماً به مرحله ی ششم و یا آخر می روید.


مرحله ی ششم: در مرحله ی آخر شما اخبار مورد نظر را در قسمت (Reader) میل خود می بینید. به این ترتیب شما بلافاصله از تحقیقاتی که مورد علاقه ی شماست و در این پایگاه نمایه می شوند باخبر می شوید. توجه کنید این قسمت صندوق ورودی شما نیست و برای خواندن ایمیل های خود باید به بخش دیگری بروید.



روش دوم:
این روش کمتر اختصاصی است، اگر می خواهید به صورت اختصاصی از اخبار در موضوعات خاص و مشخصی آشنا شوید، از روش اول استفاده کنید.
مرحله ی اول: به این آدرس بروید و روی گزینه ی (RSS Feeds) کلیک کنید.


مرحله ی دوم: در این صفحه مقالات موجود در پایگاه به سه شیوه دسته بندی شده اند. شما می توانید هر شیوه ای را که خواستید انتخاب کنید اما ترجیحاً از روش موضوعی استفاده کنید. در این مورد من روی گزینه (Teacher Effectiveness) کلیک می کنم. در ضمن شما می توانید در دفعات بعدی موضوعات دیگری را نیز انتخاب کنید.


مرحله ی سوم: این مرحله مشابه با مرحله ی چهارم روش اول است. در این مرحله نحوه ی نشان دادن خبر ها در ایمیل خود را انتخاب می کنید.






مراحل بعدی نیز شبیه به روش اول است.
موفق و سربلند باشید

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر