۱۳۸۹ مرداد ۲۵, دوشنبه

تاریخ پادشاهان از کتب درسی حذف می شود

بنا به گزارش همشهری، رئیس گروه مطالعات تاریخ وزارت آموزش و پرورش از آغاز تغییرات جدید در کتب تاریخ مقاطع راهنمایی و متوسطه خبر داد و گفت: در تغییرات جدید، تاریخ نگاری‌های نظامی و پادشاهان از کتب تاریخ این مقاطع تحصیلی حذف می شود. وی تصریح کرد: در این رویکرد پادشاهان و جنگجویانی نظیر چنگیزخان مغول یا سلطان محمدشاه و پادشاهان دیگری از این قبیل حذف و به جای آنان چهره های تمدن‌سازی همچون خواجه نصیرطوسی، زکریای رازی، ابوعلی سینا و ... پرداخته و توجه می‌شود. البته در آبان ماه سال پیش خبر گزاری خبر آنلاین نیز خبری در این مورد منتشر کرد.
در واکنش به چنین اخباری تنها با آگاهی کامل از اهداف و اغراض تصمیم گیرندگان می توان نظر کاملی ارائه کرد، اما از آنجا که همیشه این امکان وجود ندارد، لذا به تجارب و تاریخچه چنین تصمیماتی باید مراجعه کرد. و یا اینکه سعی کرد خود خبر را ملاک قرار داده و نقد کرد. که من ترجیح میدهم خود خبر را ملاک قرار داده و کمی نقد کنم.
1. فرض اساسی کسی که چنی سخنی را می گوید این است که تاریخ عبارت است از کسانی که تمدن ساز بوده اند. چنین کسی تقریبا چیزی از تاریخ نمی داند، ممکن است تمام تاریخ را حفظ باشد اما مفهوم تاریخ را درک نکرده است.
2. به لقمان گفتند ادب از که آموختی گفت از بی ادبان. هر انسانی توانایی این را دارد که با مشاهده و مطالعه ی اشتباهات دیگران درس بگیرد و دوباره مرتکب اشتباهات دیگران نشود. یکی از کارکرد های تاریخ نیز همین است.
3. ذکر تاریخ افراد به اصلاح تمدن ساز و یا جنگجو که نشد تاریخ. کودکان باید از مطالعه ی تاریخ شیوه ی زندگی بیاموزند نه یک سری عدد و رقم مربوط به سال تولد و وفات.
4. ملتی که تاریخش را نداند دوباره آن را تکرار می کند. و چه ضربه هایی که ما از نداستن تاریخ خودمان خورده ایم.
5. امیدوارم این کار نیز مثل سایر کار ها سطحی باشد، که هست.
6. شاید بشود در مقطعی فرد را از دانستن محروم کرد، اما ذهن ها را نمی توان پاک کرد.
7. شاید بتوان همه را برای مدتی و برخی را برای همیشه فریفت، اما نمی توان همه را برای همیشه فریفت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر