۱۳۸۹ مرداد ۲۲, جمعه

معرفی کتاب روانشناسی تربیتی (اصول و کاربرد آن)


گلاور، جان. ای، برونینگ، راجر. اچ. (1990). روانشناسی تربیتی: اصول و کاربرد آن (چاپ هشتم). ترجمه: علینقی خرازی (1387). تهران: مرکز نشر دانشگاهی. قیمت چاپ هشتم: 9000 تومان

در این کتاب، روان شناسی تربیتی به عنوان کاربست دانش کسب شده از روانشناسی در فعالیت های آموزشگاهی در نظر گرفته شده است. لذا فصل بندی ها و محتوای مطالب قدری با کتاب هایی همچون کتاب «روانشناسی پرورشی» اثر علی اکبر سیف تفاوت دارد. من خواندن و داشتن این کتاب را به معلمان و والدین توصیه می کنم. اگرچه کتاب آقای سیف بر اساس فرایند تدریس در کلاس تدوین شده و از بخش های ذکر شده در کتاب، دقیقا می توان یک طرح درس را مشاهده کرد.
کتاب دارای پنج بخش و 15 فصل می باشد.
بخش اول: به کاربرد روانشناسی شناختی در تدریس می پردازد. به نظریات ساختارگرایی، کارکردگرایی و گشتالتی ها و نظریات شناختی معاصر می پردازد. از حافظه هوش و رشد شناختی سخن به میان می آورد در مورد زبان حل مسئله و خلاقیت نیز بحث شده است. این بخش به شما کمک می کند تا اطلاعات وسیعی از شناخت انسان به دست آورید و اطلاعات مزبور را در تدریس خود به کار برید.
بخش دوم: در مورد خودپنداره و انگیزش است. در این بخش، اهمیت خودپنداره دانش آموزان بررسی شده و روش هایی را عرضه می کند که معلمان با استفاده از آن می توانند موجب افزایش انگیزه دانش آموزان شوند.
بخش سوم: در مورد هدایت رفتار کلاس است. در این بخش بیشتر به بیان نظریه های رفتارگرایی و نحوه ی کاربرد آنها در کلاس درس پرداخته شده است. این فصل بر جلوگیری از بروز مشکلات در کلاس تاکید دارد.
بخش چهارم: در مورد سنجش و ارزشیابی آموزشی است. این بخش به شما کمک می کند تا هدف های کلی آموزش و پرورش و روانشناسی شناختی و رفتاری را به عباراتی مشخص درباره ی مهارت های دانش آموزان ترجمه کنید.
بخش پنجم: در مورد دانش آموزانی که نیاز های ویژه دارند صحبت شده است. این بخش حاوی اطلاعات بسیار مهمی برای معلمان است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر