۱۳۸۹ بهمن ۱۳, چهارشنبه

بررسی عقاید کارامدی معلمان ابتدایی در تدریس ریاضی

از حدود یک سال و نیم پیش تا به حال پیرامون کارامدی معلمان در حال پژوهش هستم. این روز ها مقاله دومی که در این را بطه نوشته ام در حال اتمام است و نتایج پژوهش تا حدودی جالب و خلاف انتظاربود. در این پژوهش به بررسی عقاید کارامدی (خودکارامدی و انتظار نتایج تدریس) ریاضی دانشجو معلمان و رابطه آن با متغییرهای جنسیت، نوع دیپلم، میزان تحصیلات و میزان علاقه به شغل معلمی پرداخته شد. برای این کار از میان دانشجو معلمان مشغول به تحصیل در سال 1388 در رشته آموزش ابتدایی (180 نفر) شهر بیرجند، با روش نمونه گیری تصادفی 140 نفر (50 نفر دختر و 90 نفر پسر) را انتخاب کرده و پرسشنامه (MTEBI) بر روی این نمونه اجرا شد. خلاصه ای از نتایج به دست آمده پس از تجزیه تحلیل داده ها بدین شرح است:
1-مردان به طور معناداری نسبت به زنان، علاقه بیشتری به شغل معلمی داشتند!
2- مردان نسبت به زنان انتظار بیشتری داشتند که تدریسشان موثر واقع شود و به واسطه متغییرهای خارج از کلاس تحت تاثیر قرار نگیرد. این تفاوت معنادار بود.
3- کسانی که دیپلم ریاضی داشتند به طور معناداری خودکارامدی بیشتری برای تدریس ریاضی داشتند اما نسبت به سایرین انتظار کمتری داشتند که تدریسشان در درس ریاضی موثر واقع شود!!! البته تفاوت دومی معنادار نبود.
4- کسانی که علاقه بیشتری به شغل معلمی داشتند به طور معناداری خودکارامدی بیشتری برای تدریس ریاضی داشتند.
5- سطح تحصیلات نیز پیش بینی کننده خودکارامدی و انتظار نتایج تدریس نبود.

امیدورام بتوانیم این مقاله را تا آخر همین هفته برای یک مجله علمی پژوهشی ارسال کنیم.

۱ نظر:

  1. با سلام و آرزوی موفقیت برای شما
    وبلاگ مفیدتان را برای ارتباطات بیشتر در آینده ای نزدیک لینک کردیم.
    سرافراز باشید

    پاسخحذف