۱۳۸۹ مهر ۹, جمعه

کتاب در گردش و تسویه حساب های دانشجویی با کتابخانه های عمومی شهر بیرجند

این روزها که درگیر تسویه حساب بودم، مجبور شدم به جاهایی سر بزنم که بارها از خودم می پرسیدم که من اینجا چکار می کنم؟ باید با حدود 6 کتابخانه ی عمومی سطح شهر تصویه حساب می کردم که کار بسیار وقت گیر و تقریبا بیهوده ای بود. هر چه فکر کردم به فلسفه ی این کار پی نبردم که چرا یک دانشجو باید از کتابخانه های عمومی سطح شهر تصویه حساب کند. تنها چیزی که به فکرم رسید این است که این تصمیم از این فکر ناشی شده است که نباید کتابی از شهر بیرجند توسط فردی خارج شود. یک نوع تعصب شهری. نمی خواهم بگویم خوب است یابد. اما می خواهم در مورد فرهنگ جدید کتاب خوانی که اخیراً در اروپا رایج شده است کمی برایتان بنویسم. چند وقت پیش دوستی برایم ایمیلی فرستاد که در مورد فرهنگ جدید کتاب خوانی در اروپا بود به نام BookCrossing . به این معنی که کتابت را در جایی عمومی جا بگذاری تا دیگران نیز بتوانند آن را بخوانند. این فرهنگ جدید کتاب خوانی توسط رون هورنباکر در مارس سال 2001 بنا نهاده شد. 4 ماه بعد در 17 آوریل 2001 وی وب سایتی را راه اندازی کرد که این فرهنگ را در سراسر جهان گسترش دهد. به عبارتی هرکسی که کتابی را پیدا کند می تواند کتاب را در این سایت ثبت کند و با دیگرانی که این کتاب را مطالعه کرده اند در ارتباط باشد و همچنین مطلع شود، کتابی که مطالعه کرده در حال حاظر در دست چه کسی و در کجای جهان است. در 23 جولای 2010 حدود 871 هزار نفر عضو این سایت بودند و حدود 6427000 جلد کتاب نیز در آن ثبت شده بود. هدف از این کار تبدیل کردن دنیا به کتابخانه بزرگ است.
حال این چیزی که خدمتتان عرض کردم و این شیوه ی نگاه به کتاب خوانی را با طرز تفکر ما با کتاب خوانی مقایسه کنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر