۱۳۸۹ بهمن ۲۰, چهارشنبه

افسار گسیخته

به تازگی با وبلاگ یکی از اساتید ارجمند روانشناسی، خانم دکتر الهه حجازی آشنا شده ام که امروز برای بازدید از وبلاگ ایشان مراجعه کردم و با کمال تعجب ملاحظه کردم که وبلاگ ایشان فیلتر شده است. بعدش به وبلاگ استاد ارجمند خودم سر زدم که دیدم، بله، ایشان هم بی نصیب نمانده اند، بعدش کنجکاو تر شدم دیدم که وبلاگ خودمم، آره. راستش آدم مات مبهوت می ماند و نمی داند که چه بگوید. البته تا چند روز آینده، این نیز بگذرد. اما همین هم مورد کمی نیست. آرزوی خرد ورزی بیشتر را برای همگان دارم.

۱۳۸۹ بهمن ۱۹, سه‌شنبه

چند منبع اینترنتی

امروزه منابع اطلاعاتی برخط، بیش از پیش مورد توجه محققین و سایر کاربران شبکه اینترنت قرارگرفته است. دسترسی سریع و آسان و در برخی موارد مجانی، از مزایای این منابع اطلاعاتی است که هر روزه کاربران بیشتری را به خود جذب میکند. در این پست آدرس چند کتابخانه که مجلات و کتابهای خود را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می دهند، قرار میدهم. همچنین در ادامه آدرس چند واژه نامه برخط ذکر شده است. از دوستی که این آدرس ها را برایم ارسال کرده، ازهمین جا تشکر می کنم.
کتابخانه ها:

۱۳۸۹ بهمن ۱۳, چهارشنبه

بررسی عقاید کارامدی معلمان ابتدایی در تدریس ریاضی

از حدود یک سال و نیم پیش تا به حال پیرامون کارامدی معلمان در حال پژوهش هستم. این روز ها مقاله دومی که در این را بطه نوشته ام در حال اتمام است و نتایج پژوهش تا حدودی جالب و خلاف انتظاربود. در این پژوهش به بررسی عقاید کارامدی (خودکارامدی و انتظار نتایج تدریس) ریاضی دانشجو معلمان و رابطه آن با متغییرهای جنسیت، نوع دیپلم، میزان تحصیلات و میزان علاقه به شغل معلمی پرداخته شد. برای این کار از میان دانشجو معلمان مشغول به تحصیل در سال 1388 در رشته آموزش ابتدایی (180 نفر) شهر بیرجند، با روش نمونه گیری تصادفی 140 نفر (50 نفر دختر و 90 نفر پسر) را انتخاب کرده و پرسشنامه (MTEBI) بر روی این نمونه اجرا شد. خلاصه ای از نتایج به دست آمده پس از تجزیه تحلیل داده ها بدین شرح است:
1-مردان به طور معناداری نسبت به زنان، علاقه بیشتری به شغل معلمی داشتند!
2- مردان نسبت به زنان انتظار بیشتری داشتند که تدریسشان موثر واقع شود و به واسطه متغییرهای خارج از کلاس تحت تاثیر قرار نگیرد. این تفاوت معنادار بود.
3- کسانی که دیپلم ریاضی داشتند به طور معناداری خودکارامدی بیشتری برای تدریس ریاضی داشتند اما نسبت به سایرین انتظار کمتری داشتند که تدریسشان در درس ریاضی موثر واقع شود!!! البته تفاوت دومی معنادار نبود.
4- کسانی که علاقه بیشتری به شغل معلمی داشتند به طور معناداری خودکارامدی بیشتری برای تدریس ریاضی داشتند.
5- سطح تحصیلات نیز پیش بینی کننده خودکارامدی و انتظار نتایج تدریس نبود.

امیدورام بتوانیم این مقاله را تا آخر همین هفته برای یک مجله علمی پژوهشی ارسال کنیم.