۱۳۸۹ دی ۳۰, پنجشنبه

مجله روانشناسی طب کودکان

مجله روانشناسی طب کودکان، مجله رسمی انجمن روانشناسی طب کودکان (بخش 54 انجمن روانشناسی آمریکا) است که مقالاتی درارتباط با اصول نظری روانشناسی طب کودکان، و پژوهش های مرتبط با آن را منتشر می کند.
این مجله توسط انتشارات دانشگاه آکسفورد منتشر می شود که بسیاری از مجلات دیگر را به صورت تمام متن در اختیار مراجعین قرار داده است.

اطلاعيه سازمان سنجش آموزش كشور در خصوص تغييرات مواد امتحاني آزمون نيمه متمركز دكتري

۱۳۸۹ دی ۲۶, یکشنبه

باز هم ارزشیابی سازنده

بارها و بارها باید گفت و گفت تا یک غلط رایج را اصلاح کرد.
ارزشیابی سازنده و به قول اکثریت «ارزشیابی مستمر»، به معنای ارزشیابی پی در پی نیست. اگر چه مفهوم مداوم بودن را در خود دارد اما مفهوم آن بسیار گسترده تر از مفهوم تکرر ارزشیابی است. ارزشیابی سازنده آنچنان در ارزشیابی مداومت و استمرار دارد که شما دیگر نمی توانید مرزی مشخص برای ارزشیابی و آموزش تعیین کنید، چون ارزشیابی سازنده، همراه، متصل و کمک کار یادگیری محسوب می شود. به عبارتی ارزشیابی برای یادگیری است نه ارزشیابی از یادگیری. توضیحات بیشتررا در مقالات زیر ارائه کرده ام.
ارزشیابی سازنده: به سوی حذف مرزهای ارزشیابی و آموزش.
ارزشیابی توصیفی: بنیان ها، شرح و نقد.

۱۳۸۹ دی ۲۴, جمعه

رشد جنسیت از دیدگاه یادگیری مشاهده ای بندورا

نظریه یادگیری اجتماعی، نقش هویت جنسی را به عنوان مجموعه ای از رفتارها که از محیط آموخته شده است، در نظر می گیرد. به استناد این نظریه، اصلی ترین راهی که رفتارهای جنسی آموخته می شوند از طریق یادگیری مشاهده ای است. کودکان مشاهده می کنند که اطرافیانشان به طرق مختلفی رفتار می کنند و این تفاوت ها تا حدودی به جنسیت وابسته است. آنها به برخی از این افراد الگوی خود قرار می دهند و به رفتار هایشان توجه می کنند و ممکن است رفتارهای مشاهده شده را تقلید کنند. آنها همچنین ممکن است بدون توجه به اینکه آیا رفتار متناسب با جنسیتشان است یا نه، آن رفتار را انجام دهند. اما برخی از فرایندهای نوید بخش وجود دارد که احتمال بروز رفتارهای متاسب با جنسیت را از سوی کودکان بیشتر می کند.
اول اینکه به احتمال بیشتری کودک کسی را الگوی خود قرار می دهد که بیشتر به خودش شیبه باشد. لذا بیشتر احتمال دارد که فرد الگو همجنس کودک باشد.
دوم اینکه افراد اطراف کودک به رفتارهایی که وی تقلید می کند با تشویق و تنبیه پاسخ می دهند. احتمال دارد که کودک به خاطر رفتار متناسب با جنس تشویق شود و به خاطر رفتار نامتناسب با جنس تنبیه شده و یا مورد بی توجهی قرار بگیرد.
و سوم، کودک ممکن است نتایج رفتار افرد دیگر را مشاهده کند و تشویق شود به تقلید رفتاری که مورد تشویق قرار گرفته و یا از انجام رفتاری که تنبیه شده خودداری کند (یادگیری جانشینی).
نظریه یادگیری اجتماعی در توضیح اینکه چگونه کودکان تفاوت های جنسیتی را در طول زمان متوجه می شوند، ضعف دارد. همچنین این نظریه نمی تواند توضیح دهد که آمادگی کودکان برای تقلید یک نقش جنسیتی، بیشتر با جنسیت الگوی مشاهده شده ارتباط دارد یا با تناسب جنسیتی رفتار مشاهده شده. این موارد نشان دهنده این هستند که فرایندهای شناختی نقش مهمی در یادگیری مشاهده ای دارند.
همچنین نتایجی وجود دارد که برخی از رفتار های جنسیتی در تمام فرهنگ ها به طور عمومی دیده می شود. برای مثال صرف نظر از فرهنگ، مردان از زنان پرخاشگرتر هستند. این موارد نیز نشان می دهد که نظریه یادگیری شناختی اجتماعی به نقش عوامل ژنتیکی در رفتارها کمتر توجه کرده است.
..................................
منبع


۱۳۸۹ دی ۲۳, پنجشنبه

آزمایشی جالب

دوستی از طریق ایمیل برایم این تصاویررا ارسال کرده بود که برای من به عنوان یک روانشناس، آشنا و از طرفی تامل برانگیز بود. آشنا، از آن جهت که یادگیری در قسمت اول این آزمایش (البته مشخص نشده در کجا وتوسط چه کسی و باچه شرایطی و ... انجام شده؟!) را می توان با شرطی شدن کنشگر و گریز آموزی توجیه کرد. اما قسمت دوم آزمایش کمی تامل برانگیز است. نکته اصلی اینجاست، پس از آنکه ارگانیسم تازه وارد فرا گرفت که نباید از پلکان بالا برود، با چه انگیزه ای به ارگانیسم تازه وارد دیگر که قصد بالا رفتن از پلکان را دارد حمله می کند؟ آیا تنها یادگیری مشاهده ای، انگیزه عمل را فراهم می کند؟
در هر صورت به نظر آزمایش جالی است.












سازمانی با اطلاعتی تطبیقی و مفید

چند وقت پیش هنگام جستجو دراینترنت، به سایتی برخورد کردم که اطلاعات مفید و کمیابی را در مورد وضعیت آموزشی، تحصیلی، خانوادگی، اقتصادی و.... چندین کشور اروپایی و چند کشور از سایر مناطق جهان را نیز درخود داشت.
سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) منتج شده از سازمان همکاری های اقتصادی اروپا (OEEC) در سال 1961 می باشد. هدف این سازمان بهبود وضعیت زندگی انسانها در ابعاد اقتصادی، آموزشی و... می باشد. این سازمان به جمع آوری و تجزیه تحلیل اطلاعاتی در زمینه های مختلف در کشورهای عضو آن می پردازد و راه کارهایی را برای بهبود کیفیت زندگی مردم ارائه می کند. با مراجعه به سایت این سازمان، با گزارش ها، مقالات و کتبی مواجه می شوید که به بررسی و مقایسه تطبیقی بسیاری از مسائل اجتماعی، اقتصادی و آموزشی کشورهای عضو پرداخته که در نوع خود کمیاب و ارزنده می باشد. همانطور که گفتم برتری این گزارشات به این است که دیدی کلی و تطبیقی در مورد بسیاری از مسائل و مشکلات جهان امروز به محققین و دانشجویان علاقه مند می دهد.

گزارش همشهری در مورد این سازمان را بخوانید.

۱۳۸۹ دی ۱۳, دوشنبه

دردهای من

همسر کدام امام است که هم فرزند امام می باشد، هم عروس امام و هم مادر امام؟
این سوالی بود که امشب فرزند یکی از اقوام ازمن پرسید. تکلیفی که معلمش به او داده بود. به نظرم طرح چنین سوالی به این می ماند که بپرسی تعداد موهای سر من چقدر است؟ آخر یکی نیست بگوید مگر کار دین کار روابط و نسبت ها است، مگر دین برای طرح مسائل اینچنینی مطرح شده؟ دانستن جواب این مسئله چه کمالاتی به فرد اضافه می کند؟
دردها بسیار است و حوصله اندک، همان به، که سکوت کنم چرا که گاهی سکوت سرشار از ناگفته هاست.

۱۳۸۹ دی ۱۲, یکشنبه

پزوهش در عمل (اقدام پژوهی)

پژوهش های علوم رفتاری با توجه به پارادایمی که در نظر دارند به دو دسته خردگرایی و طبیعت گرایی تقسیم می شوند. از این دیدگاه می توان پژوهش در عمل را دارای پارادایمی طبیعت گرایانه دانست. پارادایم طبیعت گرایانه بر این فرض استوار است که واقعیت چیزی نیست که همه افراد به طور یکسان آن را مشاهده کنند و تجربه مشابهی از آن به دست آورند. بعلاوه تقسیم یک پدیده ی پیچیده به اجزا و مطالعه هر یک از اجزا الزاماً ما را به شناخت از آن پدیده نمی رساند. واقعیت مورد مشاهده و مشاهده گر بر یکدیگر تأثیر می گذارند و......
همکاران گرامی برای دانلود کامل مقاله می توانند به این پیوند مراجعه کنند.