۱۳۸۹ آبان ۷, جمعه

کتاب آموزش مهارت های زندگی برای دوره دبستان


ورنون، آن. (بی تا). آموزش مهارتهای زندگی (رشد هیجانی، اجتماعی، شناختی و «خود»). ترجمه ی مهرداد فیروز بخت (1387). تهران: دانژه.

یکی ازمسائلی که معتقدم خلا آن در نظام آموزشی ما احساس می شود، عدم توجه به آموزش مهارت های زندگی است. زندگی در جامعه امروزی نیازمند مهارتهایی است که شاید در گذشته بدان ها نیاز چندانی وجود نداشت. آموختن این مهارت ها به کودکان و نوجوانان، آنها را قادر می سازد که بتوانند به سمت خودگردانی هیجانی و رشد شناختی و اجتماعی حرکت کنند و قادر به حل مسائل پیچیده ی خود در این دنیای متغیر و متحول باشند.
جلد اول از مجموعه سه جلدی مهارت های زندگی، برنامه ی درسی جامعی در اختیار مربیان و متخصصان تعلیم و تربیت می گذارد تا به بچه های مقطع دبستان مفاهیم سلامت روان را بیاموزند و به آن ها یاد بدهند که مسیرشان را در میان مشکلات پیدا کنند. این کتاب حاوی 80 فعالیت پیشنهادی برای مربیان است تا به کودکان یاد دهند که چه چیزی بهنجار است و چگونه با مشکلات خویش کنار بیایند. این فعالیت ها براساس پایه تحصیلی مرتب شده اند و چهار حیطه ی رشد شناختی، اجتماعی، هیجانی و رشد خود را پوشش می دهند.

۱۳۸۹ آبان ۶, پنجشنبه

راهي نيست

اي سالک، راه با پيمودن پديد مي آيد. با پيمودن است که راه را مي سازي، و اگر واپس بنگري، هر آن چه ميبيني، فقط رد گام هايي است که روزي پاهايت دوباره آنها را مي پيمايد. اي سالک، راهي نيست، راه با پيمودن پديد مي آيد.
آنتونيو ماچادو

۱۳۸۹ مهر ۳۰, جمعه

خلاصه کتاب انگیزش در تعلیم و تربیت

کتاب انگیزش درتعلیم و تربیت اثر پنتریچ و شانک، الحق از کتاب های مرجع و کاملی در زمینه انگیزش و تعلیم و تربیت می باشد که توسط خانم مهرناز شهرآرای ترجمه شده است. بزرگ ترین ضعف کتاب ترجمه شده، ترجمه ی نامفهوم و مبهم در موارد متعدد است که موجب سردرگمی خوانندگان می شود. چه خوب بود کتابی با این جامعیت و وزن علمی، ویراستاری می شد تا برای خوانندگان مفیدتر واقع شود.
مطالب مفیدی که کتاب داشت و مشکل بودن فهم این مطالب به علت عدم ویراستاری، من را بر آن داشت که یکی از تکالیف کلاسی که خلاصه کردن کتاب بود را منتشر کنم. بلکه هم از هجم کتاب کاسته شود و برای دانشجویان کارامدتر باشد و هم اینکه در حد توان من و همکلاسی هایم، کتاب را قابل فهم تر کرده باشیم.

در پیوند های زیر می توانید تمامی فصل های کتاب انگیزش در تعلیم و تربیت را دانلود کنید
پنتریچ، پال. آر و شانک، دیل. اچ (2002). انگیزش در تعلیم وتربیت. ترجمه ی مهرناز شهر آرای (1386). تهران: نشر علم.
1) فصل اول: انگیزش: مقدمه و بنیادهای تاریخی
2) فصل دوم: مدل های انتظار- ارزش انگیزش
3) فصل سوم: نظریه ی اسناد
4) فصل چهارم: نظریه شناختی اجتماعی
5) فصل پنجم: نقش اهداف و هدف گزینی
6) فصل ششم: انگیزش درونی
7) فصل هفتم: نقش علاقه و عاطفه درانگیزش پیشرفت
8) فصل هشتم: اثرات معلم در کلاس درس
9) فصل نهم: نقش مدارس در انگیزش
10) فصل ده: اثرات اجتماعی- فرهنگی

۱۳۸۹ مهر ۱۸, یکشنبه

نتایج تحقیقات انجام شده

قابل توجه تمامی کسانی که ما را در دو پژوهش زیر یاری نمودند. برای اطلاع از نتایج این پژوهش ها می توانید به پیوند های زیرمراجعه کنید

۱۳۸۹ مهر ۹, جمعه

کتاب در گردش و تسویه حساب های دانشجویی با کتابخانه های عمومی شهر بیرجند

این روزها که درگیر تسویه حساب بودم، مجبور شدم به جاهایی سر بزنم که بارها از خودم می پرسیدم که من اینجا چکار می کنم؟ باید با حدود 6 کتابخانه ی عمومی سطح شهر تصویه حساب می کردم که کار بسیار وقت گیر و تقریبا بیهوده ای بود. هر چه فکر کردم به فلسفه ی این کار پی نبردم که چرا یک دانشجو باید از کتابخانه های عمومی سطح شهر تصویه حساب کند. تنها چیزی که به فکرم رسید این است که این تصمیم از این فکر ناشی شده است که نباید کتابی از شهر بیرجند توسط فردی خارج شود. یک نوع تعصب شهری. نمی خواهم بگویم خوب است یابد. اما می خواهم در مورد فرهنگ جدید کتاب خوانی که اخیراً در اروپا رایج شده است کمی برایتان بنویسم. چند وقت پیش دوستی برایم ایمیلی فرستاد که در مورد فرهنگ جدید کتاب خوانی در اروپا بود به نام BookCrossing . به این معنی که کتابت را در جایی عمومی جا بگذاری تا دیگران نیز بتوانند آن را بخوانند. این فرهنگ جدید کتاب خوانی توسط رون هورنباکر در مارس سال 2001 بنا نهاده شد. 4 ماه بعد در 17 آوریل 2001 وی وب سایتی را راه اندازی کرد که این فرهنگ را در سراسر جهان گسترش دهد. به عبارتی هرکسی که کتابی را پیدا کند می تواند کتاب را در این سایت ثبت کند و با دیگرانی که این کتاب را مطالعه کرده اند در ارتباط باشد و همچنین مطلع شود، کتابی که مطالعه کرده در حال حاظر در دست چه کسی و در کجای جهان است. در 23 جولای 2010 حدود 871 هزار نفر عضو این سایت بودند و حدود 6427000 جلد کتاب نیز در آن ثبت شده بود. هدف از این کار تبدیل کردن دنیا به کتابخانه بزرگ است.
حال این چیزی که خدمتتان عرض کردم و این شیوه ی نگاه به کتاب خوانی را با طرز تفکر ما با کتاب خوانی مقایسه کنید.